Nasi Lemak Ayam Berempah + Sambal Sotong


Dari semalam B mmg plan nak masak Nasi Lemak. Kenapa nasi lemak?, bukan apa, menu jenis Nasi Lemak ini sesuai dimakan pada waktu pagi, tengah hari mahupun malam. (pakej hujung minggu...hahaha). Al-Maklumlah, banyak benda nak dibuat hari minggu ini...so, bagi aku pemilihan nasi lemak berlauk ni mmg bertempatan pada masa sebegini.


Namun, sebaik aku ke dapur, aku terkezutttt!!! mak aiii....nasi lemak kaler hijau?? apa nih? Permimpunan Hijau ke? hahaha.... Dari segi rupa nampak menarik...dengan pantas aku pun grab camera dan snap beberapa gambar...


Nasi Lemak ini ada 4 bahan utama, nasi, ayam, sayur dan sambal. Wah! wah! wah!, siap alas dengan daun pokok pisang belakang rumah tu lagi...hehehe. Tak sia-sia Along aku kasi baka pokok pisang kontot ni, walaupun tak pernah berbuah, dapat gak pokok pisang ni menabur bakti pada aku...hehhee


Bahan-bahan
1.  Nasi ni daripada jenis berasmati. (wah! wah! wah! sungguh panjang juga ini beras!!!). Kenapa jadi hijau? B kata dia campur pewarna...kasi nampak menarik sikit...ooooooo

2. Sambal Sotong pula mmg dia buat tak terlalu pedas, agaknya sebab aku tak tahan pedas ke? well hello!!!

3. Ayam berempah ini diperap dengan jintan dan segala apa jenis bahan lain. sedap rasanya.

4. Sayur kangkung ni sebagai pelengkap sayur-sayuran. ye lah kalau tak ada, nampak kering lak nasi lemak kita. kang ada lak yang tercekik terlekat nasi yg kering ni. hahaha


unik, sedap menarik
kasi effect sikit...
Sila lah menjamu selera :)










2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...