Day 1 : Kuala Lumpur to Hong Kong

Assalammualaikum...

Baru-baru ni aku follow company trip adik aku untuk kali ke 2.. kali pertama dulu masa gi Beijing itupun pada tahun 2010.. kiranya company dia nih bwk jalan 4 tahun sekali kot.. hehhee.. Destinasi kali ni tetap la China gak.. company cina ni memang suka pegi tempat dia aje kot senang dan currency murah.. disebabkan nak ke Disneyland tu yang aku follow tu... Rombongan kami ni seramai 40 lebih orang.. hanya 16 orang aje muslim termasuk aku.. so yang muslim akan naik coaster supaya mudah untuk ke restoren halal.. yang lain naik bus besar...

Pakai shawl tu big boss diaorg.. sempoi aje..

Walaupun trip kali ni 5 hari aje tapi ade banyak tempat kami pergi.. hotel pun berpindah randah... Kami bertolak pada 12 May 2014 dengan menaiki pesawat Airasia terus ke Hong Kong.. ok gak KLIA2 ni dah beroperasi.. selesa dan luas.. lagi dekat berbanding LCCT dan KLIA kalau dari Putrajaya la.. hehehe..

Sampai di Hong Kong jam 12.15 tengahari.. waktu HK sama aje ngan waktu Malaysia.. cuaca pon sama panasssss..... ada masa hujan ada masa panas... Hong Kong ni ala-ala Singapore la.. tempatnya bersih.. padat.. dan membangun.. tapi memang betul la beza dengan China.. toilet bersih yg amat takde bau.. tapi kalau kat china lalu aje bukan main paing lagi bau hancing nyer tu...

Bak kata si Jerry our tourist guide, HK ni free religious.. pastu kalau ade bakat ade kemahiran memang boleh bebenor stay di HK nih.. itu pasal ler padat bukan main.... apartment pun kecil aje tapi mahal ya amat.. sonang citer kalau nak dok HK ni kene pandai cari duit.. celik mata aje kene pi carik duit.. hehehe..

AVENUE OF STARS

Tempat pertama kami di bawa ke Avenue of Stars.. panas ya amat.. buat spoil aje kami nak jenjalan cari tapak tangan artis hong kong nih... kami bergambar aje di kawasan terdekat nih..

Dah la perut berkeroncong.. bila tengok itinerary memang ade provide lunch tapi bila tanye rupanya lunch dah diberi dalam flight.. memang hampeh tol.. kalau tau awal memang kami tapau burger mcd ke nasi lemak pak nasir ke.. hehehe dah la bukan leh makan sebarangan.. so tahan ajela...

LADIES MARKET

Then kami di bawa ke ladies market yang ala-ala Petaling Street tu.. beg memang banyak la.. tapi fokus utama aku fridge magnet aje.. tanye gak item-item lain.. bukak harga mak aii tak masuk akal.. memang kena tawar menawar.. aku ade baca dlm blog kene tawar sehingga 70% tapi kalau betul2 nak beli la kalau tak kene maki punya.. dah la cakap mcm ayam dan itik.. so baik cuci mata ajela..

REPULSE BAY

Repulse Bay ni kiranya tempat diaorg bermandi manda macam Port Dickson tu la.. tapi yg lawaknya nak mandi hanya dikawasan yang dibenarkan sahaja.. jangan melepasi tali kuning sebab ade jaws.. hehehe..

Dek kerana kelaparan yang amat sgt kami tak pi cicah-cicah air pun.. nanti confirm kasut berpasir.. so kami ambik gambar dari jauh aje.. yang bestnya kami gi cicah roti ngan sambal yang dibawa.. trip kali ni memang mcm2 jenis sambal ade.. yg sempat dicapai roti n sambal ikan bilis kering..

Orang tengok mesti dia pikir asyik makan aje bebudak ni patut la semuanya sihat-sihat belaka.. hehehehe... Bila dah dapat pekene 2 keping roti baru la lega sket.. hehehhe..

VICTORIA PEAK

Bila perut dah kenyang baru la boleh jalan dengan senang.. tempat yang dibawa ni letaknya di atas bukit.. kalau yg pegi cara backpacker memang akan naik ke tempat ni guna tram.. tp kami naik guna coster aje... kawasanya memang dingin.. atas bukit la kan.. mungkin jugak sebab hari dah nak malam.. hehehehhe dari sini boleh nampak pemandangan dibawah.. tempat ni ada shopping complex..sempat gak shopping key chain plak.. nak jalan tingkat lain memang tak dapat la sebab masa diberikan sikit aje...

MADAME TUSSAUDS

Ini adalah museum patung lilin yang ada di dalam Victoria Peak.. ala-ala wax museum la nih.. time penat2 dan panas2 nih memang sesuai masuk ke sini.. sejuk dan nyaman.. hehehhe...

Terdapat pelbagai patung lilin menyerupai artis-artis ternama dan juga pemerintah serta orang-orang terkenal.. rasanya orang Malaysia takde kot.. hehehe lom bape nak glamer lg... Bukan main sakan bergambar dengan patung-patung yang ada...

Then kami di bawa ke restoren muslim untuk makan malam.. perut berkeroncong sampai lupa plak nak ambik gambar restoren ni....

Fuh lega dapat makan nasi.. hehehe lauk tak berapa nak mengancam macam kat Beijing mujurlah ada sambal buatan malaysia untuk penyedap makanan..

NEWTON HOTEL, KOWLOON

Selesai makan barulah kami di bawa ke Hotel untuk check in.. kami menginap di Newton Hotel dikawasan Kowloon...

Selesai sesi lawatan pada hari ni.. tunggu next entry...